Skip links

Kundstory – Lekextra i Edsbyn

Den 22 december 2020 hälsade vi på Helen Jonsäll som äger och driver leksaksbutiken Lekextra i Edsbyn. Helen har vart kund hos JobOffice sedan 2011. Innan Helen startade eget jobbade hon på Edmarks leksaksavdelning i 16 år. När verksamheten skulle läggas ner sa Helen upp sig och började jobba på en billackeringsfirma och där skötte hon bokföringen. Helen berättar att det var där hon fick upp ögonen för att driva eget. ”Jag tänkte att det inte är så svårt att starta eget. Jag fick en bra inblick på mitt förra arbete hur det är att ha eget företag och jag kände att detta skulle nog jag också klara av”.

Men det skulle dröja några år innan Helen tog steget till att starta eget. Det var sommaren 2011 i samband med att Edsbyns dåvarande leksaksbutik la ner som Helen bestämde sig för att starta upp sin egen butik. ”Det var många som sa till mig att jag borde starta en leksaksbutik då jag hade jobbat med det på Edmarks. Så på hösten samma år så blev det så att jag startade leksaksbutik”.


Helen sökte efter ett bra kassasystem som passade henne och hennes verksamhet. På sina tidigare arbetsplatser upplevde Helen att kassasystemen inte var moderna och de passade henne inte personligen. Kraven för kassasystemet var att det skulle kunna synka med Visma administration då Helen använt sig av Visma på andra arbetsplatser för att sköta bokföringen. ”Jag tänkte sköta bokföringen själv för att spara in på lite kostnader. Jag bokför själv än idag och jag tycker det fungerar jättebra”. Kassasystemet var även tvunget att vara lätthanterligt då Helen ville att hennes kollega som jobbar på timmar skulle känna sig bekväm med kassan.


“Det är väldigt smidigt att kassakvitton går in direkt från kassan och
lagersaldot är bra, då man har hela tiden koll på lagret också”.


Varför valde du JobOffice kassa?

Kassan är lätthanterligt på det sättet att man bland annat kan lägga till sina egna knappar. Sen var det bra pris på hela paketet. Jag var inte så sugen på att lägga 30–40 tusen på ett kassasystem när man står och precis ska öppna upp sin verksamhet.

Helen berättar också att hon uppskattar enkelheten med JobOffice Kassa. Det är ett lätthanterligt kassasystem och det är så bra när man ska söka varor i kassan. ”Jag kan söka på vad som helst jag behöver inte skriva det i rätt ordning eller sätta en massa stjärnor när jag ska söka efter en viss sak.

“Sen fungerar JobOffice väldigt bra med Visma.
Jag tycker de är outstanding på det”.


Hur har detta år vart för er?

Det har vart en stor osäkerhet och man har många gånger tänkt att vad kommer hända om vi i Sverige från en nedstängning av butiker så som i andra länder. Vi har försökt att anpassa butiken efter restriktionerna så att både kunder och vi som arbetar här kan känna sig trygga.


Lampan som vi satt upp har vart mycket effektiv och kunder respekterar verkligen när det lyser rött att man får vänta utanför. Jag har fått mycket positiv respons på lösningen. Ibland sticker kunderna in huvudet och frågar hur många kunder det är i butiken även om det lyser grönt. Så det är väldigt skönt att folk är så medvetna om att ta det försiktigt.


Nu innan jul är det fullt upp och kunder ringer in och frågar om jag har en viss produkt inne och om jag kan lägga undan dem så att de senare kan hämta varan utanför butiken. Det gäller både riskgrupper och inte riskgrupper. Det hade vart bra med en webbshop så att de kan beställa hemifrån och det hade även ökat intäkterna till butiken. Så i framtiden så skulle jag vilja ha en webbshop men nu finns det inte tillräckligt med timmar på dygnet för att få igång en webbshop. Idag har vi ett rum fullt med påsar med beställningar från olika kunder och vill de inte komma in i butiken så knackar de på fönstret och så får de sina varor. Nu har de flesta hämtat sina julklappar och man märker stor skillnad från förra året då kunderna började väldigt tidigt i år att inhandla sina julklappar.

Det är skönt att veta att jag har många trogna kunder i byn och att de stöttar upp en genom att handla i butiken för att hålla liv i handeln i Edsbyn.

Jag vill tacka Helen för att du tog dig tid till att berätta mer om dig, Lekextra och vad du tycker om JobOffice. Det är alltid roligt att se hur våra kunder arbetar med JobOffice kassa och få feedback.

Kommentera

Namn*

Hemsida

Kommentar