Är det äntligen dags att starta upp den där butiken du länge drömt om?

I den här guiden har du lite tips på saker du kan tänka på när det blir dags att välja kassasystem så du kan på ett enkelt sätt förstå vad du behöver och hur mycket det kommer kosta.

Du vet väl att det är lag på att alla som säljer i Sverige ska använda ett godkänt kassasystem?

 

Vad ska jag tänka på när jag ska välja kassasystem?

kassadator_vit.jpg

Det viktigaste är att kassasystem är godkänt av Skatteverket. De ska ha skickat in en tillverkardeklaration till Skatteverket och finns med på deras tillverkarlista.

Behöver jag endast ett kassasystem eller vilka andra funktioner vill jag att den uppfyller? Om du exempelvis redan har ett bra affärssystem varför betala för ett dyrt kassasystem med liknade funktioner? Hitta istället ett som är enkelt och prisvärt som kan arbeta tillsammans med affärssystem.

Vilka betalsätt kommer jag använda? Har den stöd för kort, magnetpresentkort och faktura? Har den även stöd för nyare betalsätt så som Swish och kontaktlös kortbetalning (NFC).

Vilken kortterminal ska jag använda? För att vara säker på att du kan lätt byta ut din kortterminal när ny funktionalitet tillkommer rekommenderar vi att du alltid hyr din terminal. 

kassautrustning.jpg

All utrustning och kassasystem ska ju kopplas och installeras på en kassadator. Fundera först på vad du behöver.

Behöver du en snygg kassadator med kunddisplay och pekskärm eller räcker det med en mindre laptop?

Du måste ha en godkänd kvittoskrivare. Alla kunder har rätt att få ut ett kvitto när de handlar i kassan oavsett vilket betalsätt de använder. Även här finns det krav och regler på kvittoskrivaren och hur den ska fungera.


  • Sist men inte minst är det viktigt att se över de pris och villkor som kassasystemet erbjuder. Nedan är en lista på saker som kan vara bra att se hur det hanteras.
    • Finns det någon startavgift och månadsavgift? Vissa kassasystem tar inte bara en hög månadsavgift för abonnemanget utan man måste även köpa systemet först.
       
    • Måste jag betala mycket konsulttid för att få kassan så som jag vill ha det? I vissa fall köper du endast ett "skal" och måste sedan betala för att få systemet konfigurerat till något du kan och vill använda.
       
    • Vad finns det för bindningstider och uppsägningstider? Se upp för avtal där du binder upp dig i flera år med ett billigt introduktionspris som höjs rejält efter ett tag.
       
    • Vad ingår och vad måste jag betala extra för? Får du med allt du behöver om du betalar för ett grundabonnemang? Måste du köpa till flera extra funktioner eller ännu värre blir du "tvungen" att betala en hög kostnad för saker du inte ska använda?
       
    • Måste du betala extra för uppdateringar och ny funktionalitet? Köper du ett kassasystem för en större kostnad kontant köper du ofta endast den versionen. När nya versioner kommer kan det hända att du får köpa den nya versionen på nytt. Se till så uppdateringar och nyheter ingår i ditt abonnemang!
       
    • Kostar säkerhetskopiering extra? Skulle din dator gå sönder är det viktigt att se till så att du alltid kan återställa ditt företag. Därför är det viktigt att ditt kassasystem erbjuder säkerhetskopiering av ditt företag. Har de molnlagring så kan du känna dig säker även om din egna dator skulle bli stulen eller gå sönder och måste ersättas helt.
       
    • Vad får jag för hjälp och vad kostar det? Ingår någon support? Finns det telefonsupport eller endast e-post? Måste jag betala extra för varje minut jag pratar med någon? Det är svårt att vet hur mycket hjälp man kan komma att behöva innan. Men man vill inte fastna i en situation där man inte kan komma vidare för att supporten är för långsam eller för dyr.

Detta har endast varit en väldigt kort guide över några av alla saker du bör tänka på när du ska igång med din nya kassa. Det finns mycket mer som du själv måste komma på som är väldigt unikt just för hur du vill ha det.

Behöver du hjälp med att välja utrustning eller har några andra funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du kan även hitta mer information på vår support sida eller vår webbshop.

Lycka till med din nya verksamhet!