Support


Nu skall vi se till att det löser sig!


Sök i våra sidor


 

Support kategorier

Installation och uppdatering

Minimum krav: Windows 7, 8 eller 10. 4GB RAM minne, 1024x768 som lägsta skärmupplösning. Internetanslutning krävs minst en gång i veckan.

Första gången du startar JobOffice Kasssa behöver du vara ansluten till Internet för att aktivera programmet.

Vi rekommonderar att du alltid är ansluten till Internet när det är så möjligt för att vara säker på att du alltid får de senaste uppdateringana. Som krav måste JobOffice vara ansluten minst en gång i vecakn.

Använder du vår serverbaserade kontrollenhet och/eller en kassakopplad betalkortsterminal så kräver dessa konstant Internetanslutning

JobOffice fungerar på alla Windows surfplattor som Microsoft Surface Pro.

JobOffice fungerar endast på Microsoft Windows. Har du en Mac kan du använda exempelvis VMware och installera Windows. För närvarande finns det inget stöd för JobOffice på iPad eller iPhone

Behöver du mer än en kassa som alla ska sälja samma varor till samma priser kan du låta JobOffice skapa en huvuddatabas som alla kassor arbetar mot. Databasen kan ligga på en dedikerad server eller på en av kassorna som då användes som huvudkassa. Kommunikation mellan kassorna och databasen sker över nätverket.

Se gärna vår guide på hur du kan koppla dina kassor. Installationen kräver kunskaper inom SQL Server och nätverk, är du osäker kontakta en IT tekniker eller vår support.

JobOffice Kassa är verison 2011. Behöver du anmäla JobOffice till Skatteverket ska du ange det versionsnummret.

I version 2011 kommer det hela tiden nya uppdateringar. Du kan se vilken uppdatering du har under fliken "Arkiv" i JobOffice. Se längst ner till vänster "Om JobOffice Kassa". Du kan alltid läsa vad som är nytt i uppdateringen under knappen "Nyheter" i JobOffice.

Är du ansluten till Internet när du startar JobOffice kontrollerar den alltid om det finns nya uppdateringar. Finns det en nyare uppdatering kommer den automatiskt hämtas och installeras på din kassadator. Du kan läsa vad som är nytt i uppdateringen under knappen "Nyheter" i JobOffice.

Licens och abonnemang

Enklast väljer du obundet månadsvis med autogiro. Du kan även välja att binda med en årsfaktura eller själv välja antal månader du vill betala för i förskott.

Läs mer om autogiro här

JobOffice Kassa har ingen bindningstid eller uppsägningstid. Du betalar endast för den tid du själv behöver kassan, dock minst en månad. Abonnemanget löper ut automatiskt efter den tid du har betalat för. Har du autogiro behöver du endast meddela oss om du skulle behöva avsluta abonnemanget.

Du kan ladda ner och installera JobOffice helt gratis. Ett demoföretag följer med som du kan använda för att prova på.

När du aktiverar JobOffice första gången tilldelas du automatiskt ett licensnummer. Den skickas till den e-postadress du angav vid aktiveringen.

När JobOffice väl är aktiverat hittar du ditt licensnummer under fliken "Arkiv" i JobOffice Kassa.

Kom igång

JobOffice Kassa har stöd för ett flertal kassakopplade betalkortsterminaler.
Beroende på vilken bank du använder finns det flera leverantörer att välja mellan så som Babs Paylink, Verifone, Nets och Bambora. Vi rekommonderar att du alltid hyr din terminal genom avtal för att lättare byta terminal i framtiden.

Se vilka betalkortsterminaler som stöds.

Du hittar en manual för JobOffice Kassa i programmet under knappen för "Manual" längst upp till höger i menyraden.

Det fiins även flera instuktionsfilmer på youtube.com/user/jobboffice.

Du kan även hitta en hel del information här på vår supportsida. Titta igenom de support kategorier som finns eller använd sök funktionen.

Är du ny och behöver lite tips och råd för att komma igång med en ny butik se gärna vår kom igång guide.

 

Företag och backup

I företagsguiden under fliken "Arkiv" kan du skapa nya företag och öppna befintliga. Du kan skapa hur många företag du vill. Du kan växla mellan dem genom att välja att öppna ett företag du tidigare skapat.

Har du tillägget företagsval på användare kan du koppla ett företag till en användare så att den alltid öppnar rätt företag när du väljer din användare.

Under fliken Arkiv öpnna Företagsguiden och välj att skapa en demodatabas. Ett demoföretag skapas med lite olika test varor. Här kan du testa att sälja och ändra varor och knappar du mycket du vill utan att det påverkar försäljningen i ditt egna företag.

På Inställningar under fliken Arkiv kan du välja Företagsuppgifter. Här du ändra namn, adress och telefonnummer. Behöver du ändra orginisationsnummer behöver du skapa ett helt nytt företag genom Företagsguiden. OBS. glöm inte att du anmäla Skatteverket att du byter org. nr. för kassan och kontrollenheten.

Se till att ta dagsavslut på kassa och kortterminalen

Ta en säkerhetskopia på företaget. Se till så att du är ansluten till Internet när du tar den så att den kan skickas till vår server för extra säkerhet. Du bör även spara en egen kopia någonstans säkert.

Glöm inte att meddela Skatteverket om ändringen för båda kassan och kontrollenheten

Har du inte JobOffice kopplat till något affärssyestem kan du exportera din varulista till Excel och importera den till det nya företaget.

För att kunna skicka din säkerhetskopia till vår server (molnlagring) krävs ett fungerade Internet. Kontrollera att ditt Internet på din kassadator fungerar och att inget antivirusprogram eller brandvägg blockerar JobOffice. Får du ändå fel vänligen kontakta supporten

Varor och varugrupper

Sök funktionen under fliken Varor börjar som standard söka automatiskt så snart du börja skriva i sökfältet. Har du väldigt många varor kan du stänga av den automatiska sök funktionen så att du hinner skriva mer specifikt vad du söker innan den börjar söka.

Högerklicka på varulistan under sökfältet så får du upp en meny. Du kan stänga av Sök automatiskt helt eller ändra antal sekunder innan den börjar söka.

Om du stänger av sök automatiskt helt så måste du alltid ange ett sökord och trycka enter för att få fram dina varor

Om du inte kan se några varor i listan under sökfältet på fliken varar så har du kanske stängt av automatisk sökning. Högerklicka på varulistan så får du upp en meny för sök automatiskt efter. Tryck på den för att aktivera den igen.

Sök upp varan du vill ändra och markera den under fliken Varor. I fälten längst upp ser du information om varan. Gör dina ändringar genom att ange dem i de olika fälten. Så fort du börjar ändra något ser du att knapparna längst upp till vänster på menyraden ändras till Spara och Spara inte.

Har du tillägget för Lunch bong får du en ny kolumn i varulistan som visar vilka varor det ska komma en bong för. För att ändra om det ska komma en bong eller inte markera varan så ser du en flik för Lunch Bong. Ändra kryssrutan till det du vill ha och tryck Spara

Om dina kunder kan se din kassa kanske du vill dölja inköpspriset. Under fliken Varor sök upp och välj en vara. Högerklicka på texten för inköpspris och välja Dölj inköpspris i menyn.

Moms anger du på en varugrupp, inte på varje enskild vara. Under fliken Varor välja knappen för Varugrupper och skapa eller ändra vargruppen. Du kan här ändra moms och redovisningskonto för varugruppen. Under fliken varor kan du sedan välja vilken varugrupp varje enskild vara ska tillhöra.

Försäljning och kvitton

Behöver du fler betalsätt som exempelvis Swish eller faktura kan du under fliken Arkiv hitta tillägg för Valfritt betalsätt, faktura och kuponger. När du har lagt till betalsättet kan du under Inställningar och Övrigt ändra både namn och redovisningskonto för dem.

Lägg till de varor kunden önskar på kvittot och tryck sedan på Retur och återköp. Du får då ett minusteckan framför varje vara som visar att det är en retur.

Vill kunden istället byta varorna mot någon annan vara kan du lägga till fler varor på kvittot. När du är klar tryck på Betala och välj på vilket sätt kunden ska få tillbaka sina pengar.

Behöver du ta bort ett kvitto kan du under fliken Kvitton söka upp det kvitto det gäller och välja knappen Felslag längst upp till vänster.

Har du redan gjort ett dagsavslut (Z dagsrapport) för det kvittot kan du inte längre ta bort eller ändra det. Behöver du göra ändringar får du göra ett återköp istället

OSB. Tänk även på om du har en kassakopplad betalkortsterminal så kommer Felsalg inte påverka korttransaktionen. Behöver du ångra betalningen använd istället knappen för Retur och återköp och välja Kort som betalsätt så att kundens bank får information om återbetalning.

Har du ett kvitto markerat och knappen för Kvittokopia är grå har du redan skrivit ut en kopia. Du kan endast skriva ut en kvittokopia per kvitto.

Kräver du en handpenning av kunderna vid betsällning av vissa varor du säljer kan det vara bra att få med det i kassan så kunden får ett riktigt kvitto på betalningen.

Enklast lägger du upp en ny varugrupp och redovisningskonto i kassan för handpenning med 0% moms. Sälj sedan den varan som vanligt i kassan med rätt betalsätt. På så sätt får kunden ett kvitto och du kan själv skriva ut en kopia du kan ta med vid beställningen så att du vet att handpenningen är betald.

 

Knappar

Aktivera Ändra knappar under fliken Kassa och välj en tom plats för knappen. Välj att Öppna ett nytt knappskikt. Du kan skapa ett eget helt tomt knapplager eller om du arbetar med varugrupper skapa ett nytt lager för varje vara i en varugrupp.

Aktivera Ändra knappar och högerklicka med musen (har du touchskärm håll inne fingret på knappen så fylls en cirkel eller fyrkant runt knappen. När den är full släpp) på den knappen du vill ändra så får du upp en meny. Du kan i menyn ta bort eller ändra en knapp. Vill du flytta den klipp ut den och klistra in den i en tom ruta.

Standardknappen Utlägg är tänkt att den ska användas när ni behöver ta ut kontanter från kassalådan för utlägg till verksamheten.

Den bör inte användas om kunder vill ta ut extra kontanter vid ett kortköp. Har du en integrerad betalkortsterminal använd då istället kontantuttag under knappen för Funktioner.

Utlägg är till för om du exempelvis behöver köpa mjölk till kaffet.

Det är din Star kvittoskrivare som skickar signal till kassalådan om när den ska öppnas. Se till så din kassalåda är kompatibel med Star och du har en kabel ansluten mellan skrivaren och kassalådan.

Fungerar det ändå inte kan du behöva göra vissa inställningar i Star mjukvaran. Ring vår support så hjälper vi dig.

Rapporter och statistik

En X rapport innehåller samma information som en Z dagsrapport men den stänger inga transaktioner. Du kan därför använda X rapporten som en kontroll under dagen utan att det påverkar dagsavslutet.

Du kan inte göra några ändringar på kvitton efter att du tagit dagsavlsut. Har du ett kvitto som är felaktigt får du manuellt justera i bokföringen och gör även en anteckning så du kommer ihåg ändringen skulle du få en kontroll av Skatteverket.

Under knappen Historik på fliken Kvitton kan du välja att skriva ut en tidigare journal (dagsrapport). Välj det journalnummer du vill skriva ut och välj Skriv ut.

Vet du inte vilket journalnummer en dagsrapport har men vet datum kan du använda Sök i allt och söka period det gäller. Du kan i kvittolistan se vilket journalnummer de kvitton som skapades den perioden fick.

På fliken Kvitton välj Historik. Du kan här skriva ut en rapport för vald period. Ange bara de datum du vill få ut rapport på och tryck skriv ut.

På fliken Arkiv väl Import och export. Här kan du välja att exportera dagskassor till SIE fil. Välj period och vart du vill spara filen. Du kan även ange en e-postadress om du vill att den skickas direkt till dig eller din revisor.

 
 

Hittar du inte det du söker? Kontakta oss istället.

Telefon

010-410  01  00