Kundernas trygghet är en viktig del för JobOffice kassa

Snart är den nya lagen GDPR (General Data Protecten Regulation) som ersätter PUL här.

Redan den 25 maj 2018 träder den i kraft. Vi på JobOffice Kassa tycker säkerhet för våra kunder går i första hand och har redan nu påbörjat vårt arbete för att nå ett färdigt mål redan innan årets slut.

Vi har lagt upp arbetet på följande sätt.
Först analyserar vi de system vi använder idag för att spara ner information om olika identitetsrelaterad data såsom adresser, namn, info om våra kunder i CRM verktyg för att se vilken data våra biträden har från oss m.m. Vi granskar även våra loggar för att se så identitetsrelaterad information inte finns i dem, så som IP-adresser, namn, e-post m.m.

Efter denna analys kommer vi kontrollera vilken information vi verkligen måste ha och vilken vi inte behöver. Det vi inte behöver kommer vi ta bort och det vi behöver kommer ingå i nya avtalsskrivelser för att våra kunder skall veta vad vi behöver informationen till och kunna skapa samtyckesavtal. Allt efter GDPRS krav.

Vi kommer sedan se över så att alla våra leverantörer även de är GDPR godkända eller på väg för att kunna skapa säkra biträdesavtal mellan oss. Om vi inte kan det kommer vi behöva byta leverantörer för er säkerhet.

Vi ser även över rutinerna kring vem, vilka och hur identitetsrelaterad information används inom företaget. Högre krav på incidenthantering och ”privacy by design” är ett måste genom GDPR för att skydda individer än bättre än att bara ha skydd i hjälpsystemen.

I arbetet har vi vår CTO Johan Normén som även föreläser om ämnet för olika användarföreningar runt om i Sverige, vilket känns tryggt då vi själva har stor kunskap kring området och tar det på högsta allvar. Kundens, de anställda och våra biträdens trygghet går alltid först. Har ni några frågor är det bara att kontakta oss.

Fler inlägg