Det finns ett stort intresse bland både nya och befintliga kunder kring affärssystemet Fortnox. Därför har vi i höst lagt stort fokus på nya funktioner i kassan för att underlätta arbetet mellan kassan, webbshoppen och ekonomin.
Som vanligt är detta en kostnadsfri uppdatering tillgänglig för alla med JobOffice Kassa med integration mot Fortnox.
För er med flera kassor behöver varje kassa anslutas separat till Fortnox för att får tillgång till de nya funktionerna. Kontakta gärna vår support för assistans.
Nya funktioner
Skapa varor direkt i kassan
Under fliken ”varor” i JobOffice Kassa kan du skapa nya eller ändra befintliga varor. Nya varor skapas i Fortnox i realtid så att du kan börja sälja artiklarna direkt.
OBS! Vill du däremot ta bort eller inaktivera artiklar behöver du fortfarande göra detta i Fortnox.
Se och skapa kunder
Alla med Fortnox integration har nu en helt ny meny-flik för ”Kunder”. Här ser du en lista över alla dina kunder du har i Fortnox och du kan skapa nya kunder eller ändra befintliga direkt i kassan.
OBS! Vill du däremot ta bort eller inaktivera kunder behöver du fortfarande göra detta i Fortnox.
Hämta en öppen order och ta betalt i kassan
Vi har länge haft funktionen att skapa en order till Fortnox från kassan. Nu finns även möjligheten att hämta en order från Fortnox och betala den i kassan. Med den nya standardknapp ”Hämta kundorder” på kassafliken visas en lista över öppna order i Fortnox där du kan söka i de kolumner som visas och hämta ordern till kassan, lägga till fler varor vid behov och ta betalt med dina vanliga betalsätt.
Läs mer om hur du skapar en knapp i kassan här!
Betala en faktura direkt i kassan
Har kunden redan fått en faktura men vill betala fakturan i butik? Även här finns en ny standardknapp ”Betala kundfaktura”. Knappen ger dig en fakturalista på bokförda och obetalda fakturor där du kan söka i de kolumner som visas och betala faktura med dina vanliga betalsätt.
Direkt kundförsäljning och kundrabatter
Under den nya fliken för ”Kunder” kan du även välja en kund och i menyn trycka på knappen ”Kund handlar”. Detta sätter då kunden till kvittot så att försäljningen hamnar på den valda kunden istället för kassakunden.
Har den valda kunden en annan prislista än din vanliga kassakund och/eller fakturarabatt hämtas detta automatiskt och priserna justeras på det kunden handlar.
Prislistorna finns nu i kassan
De priser och prislistor som du har i Fortnox finns nu också i kassan om en annan kund än din vanliga kassakund (walk in) handlar.
Övrigt
- Prislistan som är vald på kassakunden i Fortnox är den som nu används i kassan. Så du kan nu enkelt byta prislista som används i kassan vid behov.
- Det går nu att välja vilken verifikationsserie som används i JobOffice Sync Center.
- Nu hämtas endast ändrade artiklar, prislistor, kunder och annan information från Fortnox vilket kommer snabba upp hanteringen för er med stora register.
Arbetet med JobOffice Kassa och vår integration till Fortnox är inte över och vi kommer fortsätta arbeta med nya funktioner och förbättra befintliga. Så det ska bli spännande att höra vad ni tycker och hoppas att detta öppnar upp nya möjligheter för hur ni använder JobOffice Kasa.
Som alltid är ni välkomna att kontakta vår support med eventuella frågor och synpunkter. Vi är tacksamma för alla era förslag och feedback som gör det möjligt för oss att hålla JobOffice Kassa bland ett av de modernaste på marknaden.